27 oktober 2011

Uppföljning av ekomässan: Treehotel

 Treehotel, ett anant lustigt företag värt att titta närmare pÃ¥. Ett hotell mitt ute i den norrländska skogen med rum uppe i träden som fÃ¥gelhÃ¥lkar. Det lÃ¥ter ju helt science fiction men det är faktiskt pÃ¥ riktigt, kolla in deras hemsida treehotel.se och se själv. PÃ¥ de glänsande bilderna i broschyren jag fick fanns alla rummen avbildade. Det stÃ¥r att läsa att alla "fÃ¥gelhÃ¥lkaren" (mitt ordval, inte deras) är byggda pÃ¥ ett sätt sÃ¥ träden skall kunna fortsätta leva och mÃ¥ bra och med ett hÃ¥llbart helhetstänk när det gäller byggmaterial, energiförbruk mm. Jag började dock genast fundera pÃ¥ allt som inte stod i broschyren och skickade följande mail efter att ha granskat hemsidan:

Jag hittade eran broschyr på mässan econow och har ett par funderingar som jag hoppas ni kan hjälpa mig att svara på.
Från vad jag har kunnat läsa mig till har byggandet av rummen varit väldigt miljömässigt genomtänkt och det vill jag berömma er för!
Vad jag däremot inte lyckats läsa mig till är hur det ekologiska tänkandet finns i sin helhet:
-Maten som serveras, är den ekologisk/närproducerad etc?
-Bil är enda sättet att ta sig dit, drivs eran egen bilservice med miljöbilar?
-Helikopterturer????
-Broschyren som jag fick i min hand på mässan, hur är den producerad?

Jag presenterade mig som en petnoga privatperson och den formuleringen uppskattades :) Här är svaret:

Hej Maria
Tack för ditt mail och dina tankar.
Det känns trevligt att du som "petnoga privatperson" lägger din kraft och kunskap pÃ¥ att hjälpa företag som oss med konstruktiv feedback och relevanta frÃ¥geställningar.

Jag tycker att du sätter fingret pÃ¥ nÃ¥gra viktiga frÃ¥gor; vad har resande för pÃ¥verkan pÃ¥ miljön, är det etiskt att resa, och om man kan hitta bättre sätt att göra det.
Det intressanta är att denna typ av frÃ¥gor idag gÃ¥tt frÃ¥n att ha varit politiska hotbilder till att idag vara en realism för alla människor, där vi mÃ¥ste se över vÃ¥rt sätt att agera i vardagen och tänka pÃ¥ ett annat sätt än tidigare.

Maten Ã¤r närproducerad och i mesta möjliga mÃ¥n ekologisk. VÃ¥r största leverantör heter Svantes Vilt & Bär, Harads. Vissa varor är svÃ¥ra att fÃ¥ tag i och det Ã¤r inte CO2 effektivt att ta dem till Treehotel men sÃ¥ fort vi hittar en lösning till att vara 100% ekologiska sÃ¥ kommer vi naturligtvis att satsa pÃ¥ det.

Vi tittar för närvarande pÃ¥ miljöbilar till vÃ¥r egen verksamhet, Miljöbilar är högt pÃ¥ vÃ¥r prioritetslista. När det gäller bil-servicen ställer vi krav pÃ¥ företaget som kör att, om möjligt, skall alla körningar skall göras med miljöbilar. Leverantören äger 2 bilar som gÃ¥r pÃ¥ lokalproducerad Ã¥tervinningsgas frÃ¥n kompost.

När det gäller helikopterturerna är det helt enkelt en efterfrÃ¥gan som vi under lÃ¥ng tid arbetat med och som vi godtagit som ett sätt att fler skall kunna resa pÃ¥ ett sätt som passar dem. Vi har fram till idag inte arbetat med regler och krav pÃ¥ vÃ¥ra besökare eller potentiella besökare utan enbart rekommendationer.

Vi är ett litet familjeföretag som försöker växa pÃ¥ ett sätt som är positivt bÃ¥de ekonomiskt, socialt och ekologiskt. Att hitta en balans för detta är svÃ¥rt men jag tycker att dina frÃ¥gor är relevanta och nÃ¥got vi mÃ¥ste relatera till. Hoppas att vi gett dig lite mer klarhet i vÃ¥rt tankesätt.

Tack för du uppmärksammar detta, det hedrar dig.
Hör gärna av dig om du har fler frågor.
 
 

Bilden finns på treehotels hemsida

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar