27 oktober 2011

Uppföljning av ekomässan: Boomerang



Bilden är ifrån boomerang.se
När jag besökte Boomerangs monter på Econow lärde jag mig om deras "boomerangeffekten" som innebär att de tar emot gamla boomerangkläder i butikerna och lämnar rabatt på nya för varje inlämnat gammalt plagg. De begagnade plaggen säljs sedan som vintage eller används i produktion av möbler/väskor mm tillsammans med spill från nytillverkningen. Kvalitén i kläderna är också genomtänkt så att de skall hålla länge. Vad jag inte lyckades lista ut var hur och var de nya kläderna produceras. Och det märkligaste av allt, de ville ge 20% rabatt på ett plagg till alla mässbesökare, istället för att dela ut rabattkuponger eller något delades vattenflaskor ut med löfte att de kommer återvinnas på rätt sätt när de lämnas in i butiker!!! Jag började undra om boomerangeffekten är en klassisk greenwash och bestämde mig för att skaffa mera fakta. Nedan publicerar jag mailet jag skickade och svaren jag fick, avgör själva och kommentera gärna.

Här är vad jag skrev....
Hej!
Jag besökte eran monter på mässa econow och kom därifrån med några frågor jag hoppas ni kan hjälpa mig att svara på.
För det första fick jag med mig en vattenflaska, den skulle gälla som rabattkupong i era butiker, kul idé men hur blev det VATTENFLASKA, en av de mest omdiskuterade miljöbovarna? Det krockade lite med min uppfattning av företag med miljöprofil måste jag säga.
Den så kallade boomerangeffekten imponerade på mig, jag visste inte att ni jobbade så, många bonuspoäng får ni där!
Frågan som uppstår gäller era fabriker och "förstagångsproduktionen" Vilka material används? vilka kemikalier? använder ni miljömärkt bomull? var ligger fabrikerna och hur är arbetsförhållandena där?


  ...Och det här svaret fick jag...
Hej Maria,

Först och främst vill jag tacka för ditt mail nedan och kul att du gillade Boomerang Effekten som koncept. 

AngÃ¥ende flaskan sÃ¥ tog vi fram dessa till en tidigare mässa höstas och eftersom det ofta blir varmt i mässlokaler brukar det vara uppskattat att fÃ¥ som besökare. 
En annan viktig anledning var att ha dessa som ett exempel pÃ¥ hur man kan ta ansvar för en produkt även efter man lämnat ifrÃ¥n sig den, som ett exempel pÃ¥ Boomerang Effekten (fast i vattenform) helt enkelt. 
De som väljer att ta med sig flaskan in till nÃ¥gon av vÃ¥ra butiker fÃ¥r rabatt pÃ¥ ett valfritt plagg (precis som med plagg i Boomerang Effekten) och vi tar hand om flaskan pÃ¥ rätt sätt. 
Självklart kunde vi tagit fram en annan produkt/lösning för att exemplifiera detta men väldigt mÃ¥nga uppskattade initiativet. 
Jag vill avslutningsvis säga att vi självklart tar till oss av kritiken och kommer att ta med oss det i framtida planering. 

AngÃ¥ende övriga frÃ¥gor sÃ¥ ber jag Lina (cc i detta mail) att Ã¥terkomma dÃ¥ hon har bättre kunskap än mig runt produktionen och CRS i helhet. 

Återkom gärna om du har några andra frågor!

.... Och...
Hej Maria,

Vi använder en mängd kvalitéer, allt ifrÃ¥n naturmaterial till syntet. Endel ekologiskt och Ã¥tervunnen bomull.  Tencel och Lyocell som tillverkas i slutna system där vatten och kemikalier Ã¥teranvänds.

Våra största tillverkningsländer är Kina, Turkiet, Portugal, Italien, Litauen. Fabrikerna vi väljer att arbeta med håller en hög standard och arbetar med flera andra stora varumärken som även de ställer höga krav på säkerhet och bra arbetsförhållanden.

Ang. Kemikalier så håller vi oss till EU standarder.

Hoppas du fick svar på dina frågor! Och kul att du besökte vår monter på Eco mässan!

...SÃ¥ nu vet vi det.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar