14 oktober 2011

Ekomässan

 

Jag var på mässan Eco now förra helgen. Mycket fint och så förstås ett par montrar som man kan fundera över vad de gör där egentligen. Jag tyckte ändå kvalitén hade höjts sedan förra året även om hela mässan kändes mindre.
Några saker jag träffade på som jag inte kände till var:
Produktmärkningen ÄKTA VARA. Märkningen finns på livsmedel och intygar att produkten innehåller just äkta vara och inte massa onödiga tillsatser. Läs mer på aktavara.org
Bageriet IL FORNAIO, bakar med kärlek och utan konserveringsmedel och annat onödigt. Brödet finns att köpa i matvarubutiker. I frysdisken då förstås :) ilfornaio.se
Miljöklon. En dam som säljer ekologiska kläder på postorder. Vad som fascnerade mig mest var skorna hon sålde. De såg ut som vanliga converse alla star. Sydda av ekologisk OCH fairtrademärkt bomull, sulan är av fsc-märkt naturgummi, där ni! Och dom var inte ens överdrivet dyra!
ekoklon.se
Ekologiska byggvaruhuset. Precis vad det låter som.
ekologiskabyggvaruhusen.se


Och mycket annat intressant. En del undrar jag som sagt vad de hade där att göra, man det skall jag försöka ta reda på och följa upp mer detaljerat här i bloggen längre fram. I det stora hela var det roligt och givande att vara där.

Dagens bonus! På vägen dit upptäckte jag en ekologisk liten mataffär med en liten servering. den heter 8T8, har funnits ett år och ligger på swedenborgsgatan i Stockholm, på höger sida om man går från södra station till Mariatorget. Titta in där om ni får chansen, det var trevligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar