23 januari 2019

Hur man uppmuntrar och bygger kreativitet

Som mamma vill en ju gärna att barnen skall dela intresset, det blir både lättare och roligare då. Jag har ett barn som inte självmant sätter sig och ritar eller bygger med klossar, det tycker han är tråkigt. Alltså gäller att vara på hugget och uppmuntra när han tar intiativ till egna projekt. Här är några glimtar från hösten.



-Mamma, täck mig med memory-brickor!
OK, det är ju en konstinstallation i sig.






















Vid halloween kom han hem från skolan och hade lärt sig göra gillanger, alltså skulle det produceras gillang. Jomen visst. Han lärde mig och så gjorde vi halva var. Den räckte tvärs över vardagsrummet och fick hänga tills vi tog ner julpyntet.


En dag hittade jag lera på second hand. Ni vet den där som går att forma och sedan bränna i ugn. Magneter följde med kittet också, så då lyckades jag peppa at vi skulle göra kylskåpsmagneter.













I fjärilshusets museishop finns mycket kul. T.ex gummiormar, fjärilsbokmärken och en massa krimskrams. Vad den här gerrn föll för var lösmustacher! Jamen ok, varsågod. Väl hemma kombinerades den förstås med hatt och kavaj.
Stil-ikon?

















              


  
Pepparkakshus måste man ju ha! Joel kavlar, jag skär. Joel pyntar, jag bygger. (Fast det fanns förstås mycket att pynta, så vi fick ta några sidor var). 





Så kom dagen när Joel var ledig och inte jag. Han fick följa med mig till skolan och just denna dag hade någon obehörig person rotat i mina saker och pajat stoppningen till min antika stol. Behöver jag skriva att jag blev ledsen? min lilla beundrare tyckte iallafall synd om mig och tillverkade egenhändigt en självstående skylt att sätta på min hylla så det inte skall hända igen.
































Så nu är han alltså mer eller mindre självgående i verkstaden.
Det känns som jag har lyckats!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar